
Symultaniczne opowiadanie czyli o tym jak napisaliśmy dwadzieścia kilka wypracowań na jednej lekcji języka polskiego
„O wszystkim w życiu można pisać, jeśli masz odwagę, by to zrobić, i wyobraźnię,
by improwizować. Najgorszym wrogiem kreatywności jest zwątpienie w siebie.”
SILVIA PLATH
Napisanie opowiadania to niełatwe zadanie, ale napisanie kilkunastu wypracowań na jednej lekcji to już prawdziwe wyzwanie. Zapytacie jak to możliwe? Otóż możliwe. Wystarczy na lekcję zaplanować zabawę w symultankę. Symultaniczne pisanie opowiadań polega na tym, że każdy uczeń pisze pierwsze zdanie swojego wypracowania na dowolnie wybrany temat, a potem kartka wędruje do kolejnych uczestników, których zadaniem jest dopisać sensowne kolejne zdania, tak by powstała ciekawa i fascynująca historia. A skoro każdy zaczyna swoje opowiadanie, to na jednej lekcji każdy uczeń pisze tyle opowiadań ilu jest uczniów w tym dniu w szkole, ponieważ otrzymując kolejne kartki musi przeczytać zdania poprzedników i dodać własne. Jest przy tym dużo zabawy i śmiechu. Nie wierzycie? Spróbujcie sami…
Agnieszka Ziółkowska
pasjonatka języka polskiego